Centrallyft FF-blad 25

Utdrag ur FF-blad nr 25

På LADY ALBATROSS, FF 166, har vi nu med gott resultat provat montaget av centrallyftbeslaget.  Det första som gjordes, var att ta reda på var båtens tyngdpunkt låg. Det gjordes helt enkelt genom att låta båten hänga i sina lyftband i en mobilkran, samtidigt som ett lod hängde i sin lina från krankroken. Om man då hängt båten i våg hamnar lodet rakt ovanför båtens tyngdpunkt. Man kan också uttrycka det så, att båtens tyngdpunkt alltid kommer att hänga rakt under krankroken.  Invägningen av båten for att bestämma genomgångshålet i däcket fungerar bara om båten hängs i våg.

Det visade sig att tyngdpunkten låg på centimetern i linje med de kölbultar som är monterade ca 40 cm för om skottet mellan pentry och dinett, om Du har pentryt om BB. Det är i alla fall det skottet som har de båda stödstolparna som gårupp i rufftaket (se bilden).

Lyftbeslaget i kölen monterades med 2 st förlängda kölbultar M16 x 80 mm (vilka är 15 mm längre än de gamla) ovanpå den gamla brickan. Lyftbeslaget har tagits fram av Hans Klerçk i samarbete med en mekanisk verkstad i Nyköping. Beslaget är i vanligt stål eftersom det då är lättare att få en fullgod svets. Brottgränsen bör ligga på drygt 100 ton, vilket räcker mer än väl.

info@fortissimo.nu